Πως να πάρετε πίσω τη χαμένη αυτοεκτίμησή σας...

γάτα αυτοπεποίθηση αυτοεκτίμηση«Ποιός στο καλό είμαι;». 
Αυτή είναι μια ερώτηση που ίσως θα κάνατε πάνω σε μια φιλική κουβέντα, όταν βρίσκεστε μπροστά στον καθρέφτη πριν πάτε σε κάποια σημαντική επαγγελματική συνάντηση ή πριν πέσετε για ύπνο και μέσα από τα δάκρυά σας αναρωτιέστε γιατί η ζωή σας δεν είναι όπως θα θέλατε εσείς.

Στο κέντρο αυτής της ερώτησης βρίσκεται η παραδοχή ότι δεν είστε αρκετά καλοί, δεν αξίζετε να είστε ευτυχισμένοι κι ότι θα πρέπει να παραμείνετε εγκλωβισμένοι στη μετριότητα διότι εκεί ακριβώς ανήκετε. 
Αυτό αποτελεί ένα σημάδι χαμηλής αυτοεκτίμησης που σας πληγώνει πολύ.

Η αυτοεκτίμηση είναι η εμπιστοσύνη που έχετε στον εαυτό σας και στις ικανότητές σας να κάνετε τις σωστές επιλογές και να χειριστείτε τις συνέπειες. 
Είναι επίσης η πεποίθηση ότι έχετε το δικαίωμα για επιτυχία, ικανοποίηση και ευτυχία. 
Είτε διαθέτετε είτε όχι, επηρεάζει κάθε πτυχή της ζωής σας. 
Είναι η διαφορά ανάμεσα στο να φτάσετε στον καλύτερο σας εαυτό και να αναρωτιέστε μονίμως πώς θα μπορούσατε να ήσασταν.

Αναρωτιέστε μήπως τα παραπάνω ισχύουν και για σας; 
Διαβάστε παρακάτω 5 σημάδια χαμηλής αυτοεκτίμησης και κάποιες συμβουλές για το πώς να διεκδικήσετε τη ζωή που σας αξίζει.

1. Νιώθετε ότι πρέπει συνεχώς να αποδεικνύετε την αξία σας
Δεν είστε πρωτάρηδες. 
Έχετε μαζέψει αρκετούς επαίνους κατά τη διάρκεια ζωής σας. 
Παρ’ όλα αυτά, εξακολουθείτε να νιώθετε ότι πρέπει να αποδεικνύετε συνεχώς την αξία σας – στη δουλειά, στη σχολή, ακόμη και στους φίλους και τους/τις συντρόφους σας. 
Αν δεν μπορείτε να αποβάλλετε το συναίσθημα ότι πρέπει να κάνετε συνεχώς κάτι παραπάνω για να αποδείξετε ότι είστε αρκετά καλοί, έξυπνοι ή δυνατοί, τότε σε κάποιο βαθμό δεν πιστεύετε στις ικανότητές σας.

Τρόπος αντιμετώπισης:
Αν κάτι τέτοιο ισχύει, εντοπίστε τι ακριβώς είναι εκείνο που θεωρείτε ότι πρέπει να αποδείξετε, σε ποιούς, και το πιο σημαντικό, γιατί αισθάνεστε την ανάγκη αυτή. 
Ρωτήστε τον εαυτό σας αν αυτό έχει αξία και αποβάλλετε τις άχρηστες σκέψεις και τις υπερβολές. 
Αντιθέτως, επικεντρωθείτε στα δυνατά σας σημεία και τα επιτεύγματά σας ώστε να απαλλαγείτε από την προσπάθεια να αποδείξετε ότι αξίζει να πιστέψετε στον εαυτό σας.

2. Διατηρείτε τοξικές σχέσεις
Όλοι γνωρίζουμε ποιοί είναι οι άνθρωποι που εξαντλούν την ενέργειά μας και μας προκαλούν αισθήματα απογοήτευσης, άγχους και αναξιότητας. 
Εσείς δίνετε κι εκείνοι παίρνουν και σιγά σιγά αρχίζουν να παίρνουν όλο και περισσότερα από εσάς. 
Όσο δεν ελέγχετε τους ανθρώπους που μπαίνουν στη ζωή σας, αν επιλέξετε να επενδύσετε τον χρόνο και την ενέργειά σας σε μια τοξική σχέση, θα έχετε προβλήματα. 
Βαθιά μέσα σας νομίζετε ότι δεν αξίζετε αγάπη και υποστήριξη κι ότι τα πράγματα είναι όσο καλύτερα γίνεται. 
Η έννοια της «αληθινής» φιλίας δεν υπάρχει πραγματικά.

Τρόπος αντιμετώπισης:
Για να τονώσετε την αυτοεκτίμησή σας, φτιάξτε μια λίστα με όσα μοναδικά προσφέρετε στους άλλους μόνο εσείς. 
Τοποθετήστε τη λίστα σε ένα σημείο όπου θα μπορείτε να τη βλέπετε. 
Όταν σας κάνουν ένα κομπλιμέντο, προσθέστε το στη λίστα. 
Μόλις αναγνωρίσετε τα δικά σας μοναδικά χαρίσματα, θα είστε καλύτερα προετοιμασμένοι για να προσελκύσετε τους ανθρώπους που θα σας αγαπούν και θα σας στηρίζουν.

3. Καταρρέετε με κάθε αποτυχία
Όταν χάσατε τη δουλειά σας νιώσατε συντετριμμένοι, ένας χωρισμός σας έβγαλε εκτός μάχης για μήνες ή επειδή δεν χάσατε 4 κιλά μέχρι την ημερομηνία που είχατε βάλει στόχο η αυτοπεποίθησή σας γκρεμίστηκε για ένα εξάμηνο.
Η ζωή δεν είναι πάντα ωραία. 
Όλοι ερχόμαστε αντιμέτωποι με ασθένειες, τον θάνατο, χωρισμούς και απογοητεύσεις. 
Αν όμως έχετε χαμηλή αυτοεκτίμηση, το χτύπημα είναι ακόμα πιο δυνατό. 
Δεν έχετε την αντοχή να ορθοποδήσετε ξανά. 
Νιώθετε ότι τα πράγματα δεν πρόκειται να καλυτερέψουν – γιατί να σηκωθείτε, αφού θα πέσετε πάλι κάτω;

Τρόπος αντιμετώπισης:
Μαθαίνοντας να διαχωρίζετε τις φυσιολογικές αναποδιές που υπάρχουν στη ζωή (εκείνες που όλοι μας αντιμετωπίζουμε κάποτε) από τις έμφυτες ικανότητες και την αξία σας είναι ζωτικής σημασίας για να προχωρήσετε μπροστά με σιγουριά. 
Αν ζητήσετε υποστήριξη και ενταχτείτε σε μια ομάδα όπου κι άλλοι άνθρωποι αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα, μπορεί να σας βοηθήσει να τα ξεπεράσετε και να βγείτε ξανά στο προσκήνιο.

4. Θεωρείτε ότι οι επιτυχίες σας οφείλονται στην τύχη
Αν νιώσετε πιεσμένοι, τότε ίσως παραδεχτείτε μερικά πράγματα που έχετε επιτύχει. 
Μόλις όμως συμβεί αυτό, σπεύδετε να τα απορρίψετε θεωρώντας τα καθαρή «τύχη». 
Τα επιτεύγματά σας δεν οφείλονταν στο ταλέντο σας, στη σκληρή δουλειά ή την αφοσίωση που δείξατε, αλλά σε κάποια αόριστη δύναμη του σύμπαντος που απλώς έτυχε να σας αγγίξει και να κάνει τα πράγματα να συμβούν.

Λάθος. 
Εσείς ευθύνεστε για την επιτυχία σας και η αποτυχία να το αναγνωρίσετε αυτό μπορεί να υπονομεύσει σοβαρά τις μελλοντικές σας προσπάθειες στη δουλειά και την προσωπική σας ζωή.

Τρόπος αντιμετώπισης:
Αν αισθάνεστε άσχημα, καταγράψτε τα βήματα που κάνατε προκειμένου να επιτύχετε και τους λόγους που το αξίζατε. 
Αν χαράξετε την πορεία σας, θα δείτε ότι η τροχιά διαμορφώθηκε από όσα κάνατε κι όχι με κάποιο μαγικό, τυχαίο τρόπο.

5. Δεν κυνηγάτε τα όνειρά σας
Για κάθε όνειρο που έχετε, μπορείτε να βρείτε εκατοντάδες δικαιολογίες για να μην το συνεχίσετε. 
Ή, ακόμη χειρότερα, ίσως ακόμη και να μην επιτρέψετε στον εαυτό σας να ονειρευτεί. 
Γιατί να ανησυχείτε όταν κάτι ποτέ δεν πρόκειται να έρθει; 
Το να αγνοήσετε την ικανότητά σας να αποκτήσετε την ιδανική σας ζωή αποτελεί μία τις πιο βλαβερές επιπτώσεις της χαμηλής αυτοεκτίμησης. 
Ίσως να βρίσκεστε σε ασφαλή θέση ή ακόμη και σε μια ανώτερη θέση σε κάποια εταιρεία, αλλά αν δεν είναι αυτό που όντως θέλετε να κάνετε, τότε δεν ζείτε εκμεταλλευόμενοι τις πραγματικές δυνατότητές σας.
Τα όνειρα δεν χρειάζεται να προέρχονται από την πιο εξωφρενική σας φαντασία, αποτελούν απλώς μια αντανάκλαση του πού θέλετε να πάτε. 
Αν δεν προσπαθήσετε να βρείτε εκείνο που πραγματικά θέλετε και πού ανήκετε, τότε είναι πιθανό προς το τέλος της ζωής σας να το έχετε μετανιώσει αντί να έχετε απολαύσει τις χαρές που ανακαλύψατε.

Τρόπος αντιμετώπισης:
Αν πιάσετε τον εαυτό σας να ονειρεύεται την ιδανική ζωή χωρίς να κάνετε προσπάθειες προς την κατεύθυνση αυτή, δοκιμάστε να εφαρμόσετε την παρακάτω άσκηση: φανταστείτε ότι βρίσκεστε μέσα σε ένα τρένο με προορισμό ό,τι καλύτερο στη ζωή σας. 
Με τι μοιάζει; 
Ποιός βρίσκεται εκεί; 
Πώς νιώθετε και τι πρέπει να κάνετε;

Μόλις αυτή η εικόνα γίνει αρκετά σαφής, καταγράψτε ένα συγκεκριμένο βήμα που θα μπορούσατε να κάνετε για να πλησιάσετε πιο κοντά στο όνειρό σας. 
Βεβαιωθείτε ότι είστε σε θέση να κάνετε αυτό το βήμα. 
Ακόμα και ένα μόνο βήμα μπορεί να φέρει αλλαγές και θα σας βοηθήσει να έρθετε πιο κοντά στον στόχο σας.

Άρθρο της δρος Αμάντα Ρίτσαρνσον  
πηγη