Όσα δεν λένε τα λόγια...

man-woman
Μπορεί να μην είσαι σε θέση να ελέγξεις τους χτύπους της καρδιάς του την ώρα που σου μιλάει, αλλά σίγουρα το σώμα του μπορεί να προδώσει πολλά για όσα νιώθει εκείνη τη στιγμή. 
Η επικοινωνία με τα μάτια, το χαμόγελο, οι χειρονομίες και γενικότερα οι κινήσεις του σώματος, πάνω στις οποίες το άτομο δεν έχει πλήρη έλεγχο, αποκαλύπτουν τη συναισθηματική του κατάσταση.

Ο Albert Mehrabian, πρωτοπόρος ερευνητής της γλώσσας του σώματος κατά τη δεκαετία του 1950, ανακάλυψε ότι η συνολική εντύπωση ενός μηνύματος είναι περίπου 7% λεκτική (μόνο λέξεις), 38% φωνητική και 55% μη- λεκτική. 
Ο Sigmund Freudυποστήριξε πως κάθε συμπεριφορά έχει μία ιδιαίτερη σημασία και το πρόσωπο ενός ατόμου είναι αυτό που δείχνει στους άλλους τι αισθάνεται, ενώ το υπόλοιπο σώμα αποκαλύπτει το πόσο έντονα το αισθάνεται.
Το μεγαλύτερο μέρος της προσοχής δίνεται συνήθως, στο βλέμμα και στις εκφράσεις του προσώπου. 

Η μέση διάρκεια του βλέμματος είναι περίπου 2- 3 δευτερόλεπτα, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις, ενδέχεται να φτάσει και τα 7 δευτερόλεπτα. 
Ωστόσο, η διάρκεια του βλέμματος επηρεάζεται σε έντονο βαθμό, και από τον παράγοντα της αμοιβαιότητας. 
Το αμοιβαίο βλέμμα, επειδή προκαλεί έντονες διεγέρσεις στους αλληλεπιδρώντες, συνήθως δε διαρκεί περισσότερο από ένα δευτερόλεπτο.
Όσα δεν λένε τα λόγια …
Η διαστολή της κόρης των ματιών έχει αποδειχθεί πως είναι ένα πολύ ενδιαφέρον χαρακτηριστικό του βλέμματος, από τις ιδιότητες του οποίου επηρεάζονται όλοι οι άνθρωποι. 

Τα μωρά και τα μικρά παιδιά έχουν μεγαλύτερες κόρες από τους ενήλικους, που συνεχώς διαστέλλονται όταν είναι παρόντες ενήλικοι, ώστε να φαίνονται όσο πιο ελκυστικά γίνεται για να τους δίνεται έτσι συνεχής προσοχή. 
Κατά πολλούς, η διεύρυνση της κόρης των ματιών είναι αυτόματο αντανακλαστικό της σεξουαλικής διέγερσης. 

Ωστόσο, παρατηρείται ότι λαμβάνει χώρα στις συναισθηματικές διεγέρσεις οποιασδήποτε μορφής, όπως είναι η υπερβολική χαρά. 
Οι χαρτοπαίκτες, μέσω του αντανακλαστικού της κόρης των ματιών, αποκαλύπτουν άθελά τους στον αντίπαλο αν κρατούν καλό χαρτί ή όχι. 
Ο Αριστοτέλης Ωνάσης φορούσε πάντα μαύρα γυαλιά, όταν επρόκειτο να διαπραγματευτεί εμπορικές συμφωνίες, ώστε τα μάτια του να μην αποκαλύπτουν τις σκέψεις του.
Όσα δεν λένε τα λόγια …
Ταξιδεύοντας στο Μεσαίωνα, πολλές γυναίκες της ισπανικής και ιταλικής αριστοκρατίας συνήθιζαν να στάζουν στα μάτια τους μια ουσία, τη belladonna, η οποία προκαλούσε τεχνητή διαστολή της κόρης των ματιών για να τονίσουν την ελκυστικότητα τους. 
Ο χυμός του φυτού, ο οποίος περιέχει ατροπίνη, βοηθούσε τις κοπέλες να δείχνουν πιο ονειρικές και όμορφες. 
Με λίγες σταγόνες Belladonna το χρώμα των ματιών τους γινόταν πιο έντονο και το σχήμα τους πιο σχιστό. 
Το αντίθετο φαινόμενο, δηλαδή η συστολή της κόρης των ματιών παρατηρείται όταν υπάρχουν ερεθίσματα που προκαλούν φόβο, αγωνία, άγχος.
Όσα δεν λένε τα λόγια …
Ωστόσο, σύμφωνα με την ψυχολόγο, Μαριέττα Ρήγα- Πεπελάση, 
«Όσο πιο κοντά στον εγκέφαλο βρίσκεται η περιοχή του σώματος που στέλνει το μήνυμα τόσο πιο εύκολα ελέγχεται. 
Για παράδειγμα μπορούμε να χαμογελάμε, ενώ είμαστε αγχωμένοι. 
Όσο όμως απομακρυνόμαστε, τόσο λιγότερο έλεγχο μπορούμε να ασκήσουμε στις σωματικές μας αντιδράσεις. 
Αν είμαστε λόγου χάρη αγχωμένοι, δεν μπορούμε να ελέγξουμε τα χέρια μας που ιδρώνουν». 
Επομένως, στο ανθρώπινο πρόσωπο διαγράφονται αυθόρμητες, αλλά και υποκριτικές εκφράσεις, οι οποίες παραπλανούν το συνομιλητή και δεν συνδέονται παράλληλα, με κάποιες συναισθηματικές διεγέρσεις.
Σύμφωνα με πείραμα, που διεξήχθη στο σουηδικό πανεπιστήμιο της Ουψάλα, το ασυνείδητο ασκεί άμεσο έλεγχο στους μύες του προσώπου. 
Είναι σημαντικό να επισημανθεί πως με όργανα τα οποία λαμβάνουν ηλεκτρικά σήματα από τις μυϊκές ίνες, μετρήθηκε η μυϊκή δραστηριότητα  των προσώπων 120 εθελοντών, την ώρα που κοιτούσαν φωτογραφίες ευτυχισμένων ή θυμωμένων προσώπων. 
Χαρακτηριστικά, ο καθηγητής Ουλφ Ντίμπεργκ του πανεπιστημίου τους είχε πει να συνοφρυώνονται, να χαμογελούν ή να παραμένουν ανέκφραστοι, ανάλογα με αυτά που έβλεπαν.
Όσα δεν λένε τα λόγια …
Μερικές φορές, η έκφραση που υποχρεώνονταν να επιχειρήσουν ήταν η αντίθετη από εκείνη που αντίκριζαν μπροστά τους. 
Για παράδειγμα, ένα χαμόγελο ως αντίδραση ενός συνοφρυωμένου προσώπου ή ένα συνοφρύωμα σε αντίδραση ενός χαμόγελου. 
Ωστόσο, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι εθελοντές δεν μπορούσαν να διατηρήσουν τον πλήρη έλεγχο των μυών του προσώπου τους. 
Αν και τους ήταν εύκολο να συνοφρυωθούν μπροστά στη φωτογραφία ενός θυμωμένου προσώπου, ήταν πιο δύσκολο να χαμογελάσουν. 
Παρόλο που οι εθελοντές προσπαθούσαν να ελέγξουν συνειδητά τις φυσικές τους αντιδράσεις, οι σπασμοί των μυών του προσώπου τους καθρέφτιζαν τις εκφράσεις που έβλεπαν.
Το κεφάλι είναι ένα ακόμη σημείο που “προδίδει” ή όχι την προσοχή που δίνουμε στο συνομιλητή μας. 
Όταν γέρνουμε το κεφάλι στο πλάι, εκδηλώνουμε ενδιαφέρον για κάτι. 
Οι γυναίκες λαμβάνουν τη συγκεκριμένη στάση για να δείξουν υποταγμένες και λιγότερο απειλητικές στους άντρες που τους αρέσουν.
Όσα δεν λένε τα λόγια …
Μελέτες στους πίνακες ζωγραφικής των τελευταίων δύο χιλιάδων χρόνων, αποδεικνύουν ότι οι γυναίκες απεικονίζονται τρεις φορές συχνότερα από τους άνδρες στη στάση του γερμένου κεφαλιού, ενώ και στις διαφημίσεις παρουσιάζονται να γέρνουν το κεφάλι στο πλάι τρεις φορές περισσότερο από τους άνδρες. 
Κάτι τέτοιο δείχνει πως οι περισσότεροι άνθρωποι κατανοούν ασυναίσθητα ότι η επίδειξη του λαιμού φανερώνει υποταγή. 
Το χαμηλωμένο κεφάλι αντίθετα, δείχνει αποδοκιμασία ή απόρριψη. 
Όταν το πιγούνι είναι χαμηλωμένο, αποκαλύπτει μια αρνητική, επικριτική ή επιθετική τάση.
Ο βαθμός της ανίας του ακροατή εξαρτάται από την έκταση που το χέρι και ο βραχίονας στηρίζουν το κεφάλι. 
Η μεγαλύτερη έλλειψη προσοχής παρατηρείται όταν το χέρι στηρίζει πλήρως το κεφάλι. 
Ωστόσο, σε πολλές περιπτώσεις, ως σημάδια ανίας θεωρούνται το χτύπημα των δακτύλων πάνω στο τραπέζι και το συνεχές χτύπημα του ποδιού πάνω στο πάτωμα. 
Στην πραγματικότητα, όμως υποδηλώνουν ανυπομονησία, και όσο γρηγορότερα είναι τα χτυπήματα, τόσο περισσότερο εντείνεται η ανυπομονησία του ακροατή.
Όσα δεν λένε τα λόγια …
Τα πόδια και τα άκρα αποτελούν ίσως, την πιο σημαντική και αδιάψευστη πηγή πληροφοριών, καθώς βρίσκονται μακριά από την περιοχή του προσώπου που συγκαλύπτεται από υποκριτικές εκφράσεις. 
Χαρακτηριστικά, όταν οι άνθρωποι προσπαθούν να κρύψουν κάποιο συναίσθημα, μυστικό ή ψεύδονται, τα άκρα του σώματος τους- συχνά, οι πατούσες και τα δάχτυλα τους- κινούνται νευρικά και ανεξέλεγκτα, αποκαλύπτοντας με τον τρόπο αυτό την προσπάθεια απάτης.
Όσα δεν λένε τα λόγια …
Οι ψυχαναλυτές Paul Ekman και Wallace V. Friesen προέβαλαν την ταινία μιας συνέντευξης από μια καταθλιπτική γυναίκα, η οποία προσποιούνταν ότι ήταν χαρούμενη και φιλική, για να πάρει άδεια εξόδου από το ψυχιατρείο. 
Οι μισοί κριτές έβλεπαν στην ταινία μόνο το πρόσωπο της γυναίκας, ενώ οι άλλοι μισοί έβλεπαν ολόκληρη τη φιγούρα της. 
Οι κριτές που έβλεπαν μόνο το πρόσωπο της ασθενούς ξεγελάστηκαν και χαρακτήρισαν τη γυναίκα χαρούμενη και φιλική. 
Αντίθετα, αυτοί που έβλεπαν ολόκληρη τη γυναίκα διέγνωσαν σωστά ότι βρισκόταν σε υπερένταση και ήταν νευρική και διαταραγμένη.
Ουδέτερη διάθεση φαίνεται πως δηλώνει ένα άτομο όταν κάθεται προσοχή, καθώς δεν εκφράζει κάποια επιθυμία ως προς το να μείνει ή να φύγει. 
Το όρθιο σταύρωμα των ποδιών φανερώνει μια κλειστή, υποταγμένη ή αμυντική στάση σε ένα περιβάλλον, όπου οι περισσότεροι άνθρωποι είναι άγνωστοι για το άτομο, ενώ τα ανοιγμένα πόδια δείχνουν δεκτικότητα ή κυριαρχία.
Όσα δεν λένε τα λόγια …
Τέλος, όταν ένα άτομο βρίσκει ενδιαφέρουσα μία συζήτηση ή ένα πρόσωπο, τότε βγάζει το ένα πόδι μπροστά για να μειώσει την απόσταση ανάμεσα σε αυτό και το πρόσωπο που το ενδιαφέρει. 
Αντίθετα, εάν είναι αρνητικό ή αδιάφορο, τραβά τα πόδια του πίσω, συνήθως κάτω από την καρέκλα αν είναι καθιστό.
Οπότε, η προσοχή σας κάτω από το …τραπέζι!
Πηγή: PATHFINDER