Αντιμετώπιση της κρίσης πανικού... Διαταραχή πανικού.

Φανταστείτε ότι είστε για περπάτημα στο δρόμο, όταν έξω από τη γωνία του ματιού σας να εντοπίσετε ένα φορτηγό να κατευθύνεται  προς το μέρος σας με γρήγορη ταχύτητα.
Ενστικτωδώς  το επίπεδο στρες σας αυξάνεται κατακόρυφα .
Θα πρέπει να προχωρήσετε όσο πιο γρήγορα μπορείτε  έξω από το δρόμο.
Για τις επόμενες λίγες στιγμές, νιώθεις σαν η ζωή σου να κρέμεται από μια κλωστή.

Τώρα φαντάσου να σου συμβεί αυτό συναίσθημα όταν είσαι άνετα για ψώνια στο μπακάλικο.

Αυτά τα έντονα επεισόδια είναι η πραγματικότητα για εκείνους που ζουν με κρίσεις πανικού και διαταραχή πανικού - ένα πρόβλημα ψυχικής υγείας που πολλοί άνθρωποι εξακολουθούν να μην καταλαβαίνουν, λέει ο Warren Ricks, Ph.D., Ψυχολόγος και βοηθός καθηγητής της ψυχιατρικής στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν.

Οι κρίσεις πανικού είναι μόνο μια υπερβολική αντίδραση στο στρες.

Οι κρίσεις πανικού είναι περισσότερο από το  " είμαι πολύ ανήσυχος" ή  έχω μεγάλη νευρικότητα.
Είναι εξουθενωτικά  επεισόδια που μπορεί να διαρκέσουν από λίγα λεπτά έως 10 λεπτά, λέει ο Warren. 
Ως αποτέλεσμα, οι πάσχοντες μπορούν να αισθάνονται σαν να είναι σε κίνδυνο και εργάζονται για να αποφύγουν την πηγή του προβλήματος με κάθε κόστος.

"Συχνά αισθάνονται ντροπή για το γεγονός ότι έχουν κρίσεις πανικού και αισθάνονται την ανάγκη να κάνουν όλη αυτή την αποφυγή. Είναι ένα μεγάλο, μεγάλο πρόβλημα."

Μπορεί να περάσετε από μια κρίση πανικού
Λιποθυμία προκαλείται από μια πτώση στην πίεση του αίματος , όμως κατά τη διάρκεια αυτών των επεισοδίων  η αρτηριακή πίεση αυξάνεται στην πραγματικότητα, σύμφωνα με την Αμερικάνικο Σύλλογο Ψυχολόγων . 
Παρόλο που μπορεί να νιώθετε σαν να πρόκειται να χάσετε κάθε έλεγχο, αυτό δεν σημαίνει κατ 'ανάγκη να συμβεί.

Ωστόσο, υπάρχουν και άλλα πολύ πραγματικά σωματικά συμπτώματα των κρίσεων πανικού. 
Λόγω της αύξησης της αρτηριακής πίεσης μπορεί επίσης να νιώθετε σαν να βιώνετε  καρδιακή προσβολή (ακόμα κι αν δεν έχετε). 
Μπορεί να αισθανθείτε πόνο στο στήθος, ζάλη ή δυσκολία στην αναπνοή.

Οι κρίσεις πανικού και το άγχος είναι το ίδιο πράγμα.
Πρέπει να τονίσουμε τη διάκριση στα επεισόδια (δηλαδή μία ή δύο κρίσεις πανικού) από διαταραχές. 
Άγχος είναι περισσότερο από ένας γενικός όρος, ο οποίος μπορεί να καλύψει τη διαταραχή πανικού, διαταραχή γενικευμένου άγχους, ψυχαναγκαστική-καταναγκαστική διαταραχή και περισσότερο.

"Το άγχος είναι πιο ανησυχητικό για κάτι κακό που θα μπορούσε να συμβεί στο μέλλον, είτε πρόκειται για τα επόμενα πέντε λεπτά ή αργότερα εντός της εβδομάδας", εξήγησε. 
Όταν [ο πανικός] ξεκινά να επηρεάζει τη ζωή μας, όταν αρχίσουμε να ανησυχούμε για την επόμενη κρίση πανικού, όταν αρχίζουν την αποφυγή καταστάσεων για την πρόληψή τους, αυτό είναι αυτό που θα ονομάζαμε διαταραχή πανικού.

Είσαι κολλημένος με τη διαταραχή για το υπόλοιπο της ζωής σου.
Είναι μια κοινή παρερμηνεία ότι [ αν διαγνωστείτε με διαταραχή πανικού] σημαίνει ότι θα είστε σε φαρμακευτική αγωγή για το υπόλοιπο της ζωής σας. 
Υπάρχει ένα τεράστιο στίγμα, όταν πρόκειται για την ψυχική υγεία, που μπορεί να κάνει τους πάσχοντες να παρατείνουν τη λήψη βοήθειας. 
Ωστόσο, όσο πιο γρήγορα το κάνετε, τόσο πιο γρήγορα μπορείτε να ελέγξετε τον πανικό σας.

Η έρευνα δείχνει ότι τα φάρμακα είναι αποτελεσματικά, αλλά επίσης αποτελεσματική είναι και η  γνωστική συμπεριφοριστική θεραπεία χωρίς φάρμακα ή με συνδυασμό των δύο, ο Warren πρόσθεσε. 
«Υπάρχει επίσης ένας μύθος ότι δεν υπάρχει καμία ελπίδα για αποτελεσματική θεραπεία με τίποτα από τα δύο, η οποία δεν είναι αλήθεια». 
Ο γιατρός σας μπορεί να σας βοηθήσει να καθορίσετε ποια μέθοδος λειτουργεί καλύτερα για σας.

Οταν κάποιος σχετίζεται με κάποιον που έχει κρίσεις πανικού.
Το κυριότερο είναι  να έχετε περισσότερη κατανόηση  την επόμενη φορά που ένα αγαπημένο πρόσωπο περνά μέσα από την εμπειρία αυτη. 
Ακούστε και αφήστε το άτομο αυτό να σας πει σχετικά με το τι είναι αυτό που βιώνει . 
"Προσπαθήστε να συμπάσχετε . 
Σκεφτείτε μια φορά στη ζωή σας όταν ήσαστε τρομοκρατημένοι από κάτι. 
Αυτό θα σας βοηθήσει να καταλάβετε, πιο πολύ, τι βιώνει και να τον βοηθήσετε να το ξεπεράσει πιο εύκολα.

Ο πανικός είναι μια πύλη σε μια πιο σοβαρή ψυχική ασθένεια.
Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι το να διαγνωστεί με διαταραχή πανικού ή έχουν μια κρίση πανικού σημαίνει ότι πρόκειται να αναπτύξουν μια άλλη σοβαρή ψυχική ασθένεια, όπως η διπολική διαταραχή ή σχιζοφρένεια. 
«Η διαταραχή πανικού είναι κάτι ξεχωριστό απο μόνο του». 
Αν ανησυχείτε ιδιαίτερα για αυτό, καλό θα ήταν να μοιραστείτε τις ανησυχίες σας με έναεπαγγελματία ψυχικής υγείας.

Οι βαθιές ανάσες θα ηρεμήσουν μια κρίση πανικού.
Ακούμε όλη την ώρα ότι αν είστε πραγματικά ανήσυχοι να πάρετε μια βαθιά ανάσα - αλλά οι άνθρωποι που έχουν κρίσεις πανικού είναι σε μια κατάσταση υπεραερισμού . 
Οι γρήγορες αναπνοές και εισπνοές προκαλούν την αύξηση συμπτωμάτων της ζάλης και μούδιασμα , που μπορεί να σας κάνει να νιώσετε σαν να πνίγεστε ή να έχετε τάσεις λιποθυμίας. 
Οι αργές βαθιές εισπνοές και εκπνοές θα αποτρέψουν αυτό να συμβεί.

Συνοψίζοντας ....
Κύρια αιτία της κρίσης/διαταραχής πανικού, είναι το αίσθημα ότι θα πάθετε κάτι κακό, υπάρχει κυρίευση του φόβου. 
Ο φόβος μπορεί να είναι μια φυσιολογική αντίδραση , όμως όταν υπάρχει πραγματικός λόγος και όχι φανταστικός . 
Μόλις αρχίσετε να αποφεύγετε μέρη , διότι νομίζετε ότι μπορεί να έχετε εκεί μια κρίση πανικού, μόλις έχετε ξεκινήσει να περιορίζετε την ζωή σας.

 Δεν είναι ντροπή να μοιρασθείτε αυτά που αισθάνεστε με κάποιον δικό σας ή ακόμα και να ζητήσετε τη βοήθεια απο κάποιον επαγγελματία ψυχικής υγείας.


Μην αφήνετε τίποτα να σας αντικαθιστά το παρόν και το μέλλον που φαντάζεστε, με ανασφάλειες και άσχημα συναισθήματα.


επιμέλεια άρθρου:

Ψυχοπαιδαγωγική και Συμβουλευτική
Μέλος Βρετανικού Συλλόγου Ψυχολόγων
Κλινικών Ψυχολόγων , Νευροψυχολόγων
Μέλος Διεθνής Συλλόγου Coaching Ψυχολόγων

πηγη