Αδυναμία έκφρασης συναισθηματων...

Η έκφραση συναισθημάτων υποστηρίζεται πως είναι η αποκάλυψη του εαυτού και η «ρήξη της μάσκας» ενός ανθρώπου. 
Γι’αυτόν τον λόγο δεν είναι περίεργο που πολλοί άνθρωποι δυσκολεύονται να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και να δείξουν τι πραγματικά αισθάνονται και σκέφτονται.

Ειδικά όταν έρχεται η συζήτηση για τα ερωτικά συναισθήματα, εκεί είναι που οι άνθρωποι φοβούνται ακόμα πιο πολύ να εκφραστούν και να δείξουν αυτό που πραγματικά νιώθουν. 
Αυτό το θέμα βέβαια, όπως και πολλά άλλα στον τομέα της ψυχολογίας έχει μεγάλες διαφορές όταν μιλάμε για τα δύο φύλα.

Όχι μόνον οι γυναίκες, αλλά και οι άνδρες, πολλές φορές φοβούνται να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και γι’ αυτό η εξής λίστα απευθύνεται και στα δύο φύλα:
1) Ανδρικά στερεότυπα: το να εκφράσει ένας άνδρας τον φόβο του, την ανυπομονησία του και την στεναχώρια του, πιστεύεται πως είναι γυναικείο χαρακτηριστικό και έτσι κρύβονται πίσω από την μάσκα τους χωρίς τελικά να εξωτερικεύσουν αυτές τις κατηγορίες συναισθημάτων.
2) Φόβος της απόρριψης. Όταν κάποιος/α πιστεύει πως θα δείξει τα συναισθήματά του και θα απορριφθεί, οι πιθανότητες να τα εκφράσει είναι μηδαμινές μιας και όλο αυτό δημιουργεί αναστολές.
3) Φόβος σύγκρουσης. Όταν ένας άνθρωπος δεν εκφράζει κάποια συναισθήματα μπορεί αυτό να σημαίνει πως φοβάται μήπως προκαλέσει λεκτικές διαμάχες ή έντονους καβγάδες.
4) Συναισθηματική τελειομανία. Αυτό σημαίνει πως κάποιος/α προχωράει στην έκφραση των συναισθημάτων μόνο όταν αυτά είναι θετικά, έτσι ώστε να μη δημιουργηθούν διαμάχες και κόντρες. 
Οι άνθρωποι που μπορούν να εκφράσουν μόνο τα θετικά συναισθήματά τους και όχι τα αρνητικά είναι ένδειξη αδυναμίας.
5) Αίσθηση απελπισίας. Αυτό συμβαίνει όταν μια σχέση πιστεύεται πως έχει φτάσει στο τέλος της και τίποτα δεν μπορεί να αλλάξει και να διορθωθεί. 
Στην ορολογία της ψυχολογίας αυτό ονομάζεται «αυτοεκπληρούμενη προφητεία», γράφουμε δηλαδή το τέλος μιας σχέσης, χωρίς να έχουν ειπωθεί όλα όσα θα θέλαμε.
6) Χαμηλή αυτοεκτίμηση. Ένας άνθρωπος δεν εκφράζεται όταν πιστεύει πως δεν πρέπει να εκφραστεί για να ικανοποιήσει τους γύρω του.
7) Εγωκεντρισμός. Αυτό είναι μια αιτία μη-έκφρασης συναισθημάτων και συμβαίνει όταν κάποιος/α θεωρεί αυτονόητο πως οι γύρω του καταλαβαίνουν τι νιώθει και τι αισθάνεται, σαν να έχουν την μαγική ικανότητα να διαβάζουν το μυαλό του/της.
8) Επίλυση προβλημάτων. Πολλοί/ές δεν εξωτερικεύουν αυτά που νιώθουν όταν πιστεύουν πως έτσι θα λύσουν τα προβλήματα που έχουν με ένα άτομο. 
Δυστυχώς όμως έτσι δεν έρχεται η πραγματική λύση.

Συμπεράσματα:
Όλες οι παραπάνω αιτίες κρύβουν μια αδυναμία ή λάθος προσέγγιση των σχέσεων. 
Γι’ αυτόν τον λόγο είναι καλό να μάθουμε να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, με τον σωστό, πάντα, τρόπο. 
Παρακάτω σας δίνω κάποιες συμβουλές για το πώς μπορείτε να βελτιώσετε σιγά σιγά αυτήν την αδυναμία σας και να μάθετε να λέτε αυτά που αισθάνεστε.

Πώς να εκφράσεις τα συναισθήματά σου:
1) Ξεκαθάρισε μέσα στο μυαλό σου 
ΤΙ νιώθεις και ΓΙΑΤΙ! 
Τι είναι αυτό που θα άλλαζες? 
Γιατί νιώθεις αυτό που νιώθεις? 
Πώς μπορείς να κρατήσεις μόνο τα θετικά?
2) ΕΚΦΡΑΣΟΥ! 
Κάποιες φορές το κάνουμε χωρίς να το καταλαβαίνουμε άλλωστε, μέσω μηχανικών κινήσεων. 
Η κουβέντα και η ειλικρίνεια είναι σχεδόν πάντα η λύση γιατί στο τέλος, οι μηχανικές κινήσεις δεν μας ανακουφίζουν.

TIPS:
– Ο τρόπος μετράει. Ακόμη και τα αρνητικά συναισθήματά σου μπορείς να τα εκφράσεις αρκεί να γίνει με τον σωστό τρόπο. Για παράδειγμα, σε μια έκρηξη θυμού λέμε λόγια που μετά τα μετανιώνουμε. Το σωστό είναι να μή βγαίνουμε εκτός εαυτού και να δείχνουμε τα αρνητικά μας συναισθήματα με συζήτηση και διάλογο.

– Βρες την κατάλληλη στιγμή και τον κατάλληλο τρόπο για να πεις αυτό που θέλεις!

Μην καταπιέζεις τον εαυτό σου! 
Κάνε διάλογο! 
Ακόμα και αν η αντίθετη πλευρά είναι αρνητική, εσύ θα έχεις παίξει και το τελευταίο σου χαρτί…