Το άγχος στην καθημερινότητά μας

Το άγχος θεωρείται από πολλούς επιστήμονες και απλούς ανθρώπους η κυριότερη αιτία όλων των παθήσεων που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα. 
Σύμφωνα με στατιστικές μελέτες τα τελευταία 2 χρόνια παρουσιάστηκε ραγδαία αύξηση των ποσοστών άγχους κατά 40 %. 

Η λέξη άγχος ετυμολογικά προέρχεται από το αρχαίο ελληνικό ρήμα άγχω που σημαίνει σφίγγω ή πνίγω και είναι μια ψυχοφυσική αντίδραση του οργανισμού όταν βρίσκεται εκτεθειμένος σε καταστάσεις που το απαιτούν. 

Εκτός όμως από τις αρνητικές επιδράσεις το άγχος, κάποιες φορές, λειτουργεί αποτελεσματικά , γιατί πολύ απλά δραστηριοποιεί τον άνθρωπο στο να εκδηλώνεται σε διάφορες άγνωστες καταστάσεις για εκείνον. 

Ο περιορισμένος λοιπόν βαθμός του άγχους μπορεί να είναι χρήσιμος, ώστε να έχει την απαραίτητη εσωτερική διέγερση, για να αντιμετωπίσει τις καταστάσεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. 

Η κατάσταση του άγχους επιδρά και στα τρία επίπεδα του ανθρώπου, δηλαδή σε σκεπτικό, συναισθηματικό και συμπεριφορικό επίπεδο. 

Αρχικά δημιουργεί μεγάλο όγκο αυτόματων αρνητικών σκέψεων
Οι σκέψεις λέγονται αυτόματες γιατί δεν τις σκεφτόμαστε σκόπιμα και συνήθως δεν έχουμε πλήρη επίγνωση αυτών. 
Είναι εικόνες ή σκέψεις οι οποίες τίθενται σε λειτουργία με αφορμή ένα συγκεκριμένο γεγονός. 
Αν παρατηρήσουμε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί ο νους του ανθρώπου θα εντοπίσουμε τα λεγόμενα γνωσιακά λάθη. 

Τα οποία είναι: τα αυθαίρετα συμπεράσματα και οι υποθέσεις, η υπεργενίκευση, η υπερτίμηση ή υποτίμηση, η τάση των ανθρώπων για τελειότητα και η προσωποποίηση. 

Βάση των προαναφερθέντων, διογκώνονται οι αρνητικές σκέψεις, οι οποίες με την σειρά τους δημιουργούν συναισθηματική πίεση, θυμό, θλίψη, φόβο, απογοήτευση τα οποία οδηγούν στην ακινητοποίηση του ανθρώπου και στην εμφάνιση ψυχοσωματικών συμπτωμάτων. 

Μήπως λοιπόν χρειάζεται να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε;

Συνεπώς μήπως αν ρωτούσαμε όπου έχουμε απορία, χωρίς να υποθέτουμε και να βγάζουμε αυθαίρετα συμπεράσματα; 
Αν εστιάζαμε στη θετική πλευρά των γεγονότων και λιγότερο στην αρνητική τότε, ίσως, να αποφεύγαμε την υπερτίμηση και την υποτίμηση των καταστάσεων. 

Αν δεν είμαστε τόσο απόλυτοι και εγκαταλείψουμε την ιδέα της τελειότητας, ανακαλύπτοντας ότι ο κάθε ένας από εμάς είναι καλός σε κάτι και όχι τόσο καλός σε κάτι άλλο, τότε θα μπορούσαμε να εστιάσουμε καλύτερα σε αυτά που θέλουμε πραγματικά να κάνουμε. 
Αν αποφεύγουμε να κάνουμε πολλά πράγματα μαζί και εστιάσουμε στις προτεραιότητες μας, σε αυτά που είναι σημαντικά και έχουν νόημα για εμάς, τότε θα είμαστε παραγωγικοί και με λιγότερο άγχος. 

Συνήθως ζούμε στο παρελθόν, ή στο μέλλον , με αποτέλεσμα να χάνουμε το παρόν
Δεν μπορούμε να αλλάξουμε το παρελθόν, μπορούμε όμως να βελτιώσουμε και να ζήσουμε πιο δημιουργικά το παρόν ώστε να έχουμε ένα καλύτερο μέλλον. 

Έρευνες δείχνουν ότι η αισιοδοξία και η θετική σκέψη μειώνουν το άγχος και τα ψυχοσωματικά συμπτώματα, ταυτόχρονα μας βοηθούν να αντιμετωπίζουμε τις δυσκολίες καλύτερα. 
Αυτό δεν σημαίνει πως αγνοούμε την πραγματικότητα, σημαίνει ότι προσεγγίζουμε τα θέματα μας με έναν πιο θετικό τρόπο, σκεπτόμενοι ότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα και όχι χειρότερα. 
Και ας μην ξεχνάμε το αρχαίο ελληνικό ρητό : «ΝΟΥΣ ΥΓΙΗΣ ΕΝ ΣΩΜΑΤΙ ΥΓΙΕΙ».

Σύμβουλοι ψυχικής υγείας. Κωστολιά Χριστίνα, Γαλανός Γιάννης
Τηλ. Επικοινωνίας: 6971962860
πηγη